Školní poradenské pracoviště (ŠPP) spadá do oblasti poradenských služeb ve škole, které jsou zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním speciálním pedagogem a jejich týmem složeným z vybraných pedagogů školy.
„Nedají se zvládat velké problémy, ale těm malým se dá předcházet!“
Vedoucí ŠPP, výchovný poradce pro 2. stupeň ZŠ | Mgr. Pavlína Szmeková |
Konzultační hodiny | pondělí 7:30 – 8:30, 12:30 – 14:30 čtvrtek 14:00 – 15:30 |
Vedoucí učitel speciálních tříd, speciální pedagog | Mgr. Karina Sikorová |
Konzultační hodiny | úterý 15:00 – 16:30, středa 14:00 – 15:00 pátek 13:30 – 14:30 |
Výchovný poradce pro 1. stupeň ZŠ | Mgr. Eva Lysková |
Konzultační hodiny | |
Školní metodik prevence pro 2. stupeň ZŠ | Mgr. René Pilch |
Konzultační hodiny | |
Školní metodik prevence pro 1. stupeň ZŠ | Mgr. Rostislav Gociek |
Konzultační hodiny |
Charakteristika a zajištění poradenských služeb ŠPP
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a
s odlišnými životními podmínkami, - podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Základní principy a zásady práce ve škole
- poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
- dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence a realizují se s plnou podporou vedení školy a s podporou celého pedagogického sboru,
- klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitel školy, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog a třídní učitelé,
- spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy,
- školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole,
- neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence, které naše škola pravidelně využívá,
- při výběru nabízených programů členové ŠPP pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
- všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.